En lïten del ur en fundersam hjärna!

Direktlänk till inlägg 19 mars 2008

Är jag en förebild?

Av Frïday - 19 mars 2008 09:43

Ni vet när man börjar ett nytt jobb, så känns allt bra. Man ser alla bra saker, alla människor och alla möjligheter. Men ju längre tid de går, ju mer inser man att denna lilla bubblan som man vill ska finnas, den bara försvinner. De kan ju alla räkna ut egentligen. Men de är så mycket snicksnack (läs skitsnack om du vill.) Lite småskole metoden "Berättar inte du för mig, så berättar inte jag för dig." Även om verksamheten faller.


Att jobba i kyrkan för mig har varit att, då är man en förebild. Men om inte ens vi i kyrkan kan försöka lösa våra problem och konflikter, hur kan vi då gnälla på att världen ser ut som den gör? Om vi själva har gett upp?


Vi som är kristna, vi pratar mycket om förlåtelsen, budorden och hur lätt och fint allt är. Men att ha sin tro som sitt jobb är då inte lätt vill jag lova. Samtidigt som du ska hjälpa andra att brottas med div. frågor, så ska du brottas med dina egna. Du ska ta hjälp av din egna tro, men inte låta den ta över ditt arbete.


Nu är jag relativt ny i "jobba i kyrkans"-värld. Så jag får väl skapa mig mönster. De som jag är rädd för är att bli den klassiska "Jag gör som jag alltid har gjort, för de är enkelt och bekvämt." Jag vill känna utmaningar i mitt jobb. Och slippa allt gnäll och allt "bekvämt"

 
 
kyrksyster

kyrksyster

20 mars 2008 15:43

Ja, det är inte så enkelt att jobba i kyrkan. Kyrkliga arbetsplatser är dom bästa tänkbara när dom fungerar, men det är en mardröm när dom inte gör det.
Det är ju vanliga människor med samma låga böjelser som andra. Ibland lyckas vi hålla våra dåliga sidor i schack, ibland rinner det helt över...

Sen är ju konflikter så personliga när det blir i kyrkans arbetslag, det är känsligt när det handlar om så innerliga saker som tro o livsstil.

En annan faktor är att man har så olika bakgrund och utbildning. Där är akademikerna... där är nån med annan eftergymnasial utbildning. Sen finns där kontorspersonal o vaktmästare o lokalvårdare som inte självklart jobbar med verksamheten...

http://blogg.aftonbladet.se/13059

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frïday - 23 oktober 2013 09:41

Okej, here we go. Det är onsdag idag och det betyder att jag börjar lite senare då jag jobbar kväll. Jag har egentligen skola på tisdags och onsdagsförmiddagar men inte just denna vecka så därför tar jag mig en välbehövd ledighet med datorn på magen ...

Av Frïday - 16 oktober 2013 21:57

Nyss hemkommen från massa olika grejer på jobbet idag. Först började vi dagen med morgonmässa (jag jobbar i kyrkan för den som inte vet) och vi pratade om folkkyrka och grejer. (Vilket just nu är högaktuellt iom gårdagens nyhet om nästa ärkebiskop.) ...

Av Frïday - 15 oktober 2013 08:56

Jag pluggar en kurs på komvux samtidigt som jag jobbar, eller ja kanske inte riktigt samtidigt då jag inte är på jobbet och i skolan samtidigt... Men jag läser kursen innan jag går till jobbet kanske jag snarare ska säga. Jag läser Naturkunskap 1b vi...

Av Frïday - 14 oktober 2013 21:34

Here we go! Jag har tänkt en del på morötter idag, där av att jag ramlade in på min gamla blogg från 2007 och började läsa lite, och inser att jag egentligen är rätt rolig *skratt* Jag har genom några år skrivit en hel del här, roligt, tråkigt, sor...

Av Frïday - 22 maj 2012 09:19

Har precis varit ute på min morgonrunda, och jag pushade mig till gränsen så jag fick en riktigt bra tid. 28 min och 45sekunder. Det är min bästa tid någonsin. Vilket är underligt, men så är det, det var väl lite anamma i mig idag. Men nu väntar fruk...

Presentation


En blogg om vardagsbetraktelser, träning, fest, jobb och vardag...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Tror du på Gud?
 Ja
 Nej
 Tror på något, men kan inte säga vad.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Om du har något att säga =)


Ovido - Quiz & Flashcards