En lïten del ur en fundersam hjärna!

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2013

Slå i väggen!

Av Frïday - 16 oktober 2013 21:57

Nyss hemkommen från massa olika grejer på jobbet idag. Först började vi dagen med morgonmässa (jag jobbar i kyrkan för den som inte vet) och vi pratade om folkkyrka och grejer. (Vilket just nu är högaktuellt iom gårdagens nyhet om nästa ärkebiskop.) Det var ett väldigt spännande samtal, jag hamnade i ett samtal med kyrkoherden (högsta chefen i församligen) om funktion vs. person. När är vi som jobbar i kyrkan bara någon som fyller en funktion som folk efterfrågar och när övergår de till person? Superspännande, om hur i hans fall prästkragen kan både vara en möjliggörare precis som omöjliggörare i vissa situationer. Kyrkoherde är ju kyrkoherde av en anledning och det är inte så ofta man får så mycket tid att med honom prata tro, tvivel och svårigheter med att ha sin tro som sitt jobb. 


Det pratades även en del om att vi som personal i Svenska kyrkan är på väg mot någon "proffskyrkan" där allla är högskola/universitetsutbildade och superkompitenta på alla möjliga plan. Då är de rätt gött att sitta där och känna "nu har jag jobbt i församligen i 4 år och håller först nu på att plugga upp mina gymnasiebetyg" heja heja. 


Där ifrån vidare till lunch, mathandling inför konfirmanderna, konfirmander, pizzainköp som va helt galet. Ungdomsgrupp som är med och renoverar en källarlokal som vi har i församlingshemmet som stått tomt under en längre tid och nu äntligen kommer de igång. Kommer bli hur grymt som helst! Yeah! 


Men det där med frågor om tro och tvivel tycker jag är enormt spännande. Om folk som tror, inte tror, tror på andra saker. Frågor om livet, kärlek och relationer. Tycker Gud är rätt fräck och allt vad som ingår i det! =) Några frågor eller ämne ni vill att jag tar upp så be my guest! =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frïday - 23 oktober 2013 09:41

Okej, here we go. Det är onsdag idag och det betyder att jag börjar lite senare då jag jobbar kväll. Jag har egentligen skola på tisdags och onsdagsförmiddagar men inte just denna vecka så därför tar jag mig en välbehövd ledighet med datorn på magen ...

Av Frïday - 15 oktober 2013 08:56

Jag pluggar en kurs på komvux samtidigt som jag jobbar, eller ja kanske inte riktigt samtidigt då jag inte är på jobbet och i skolan samtidigt... Men jag läser kursen innan jag går till jobbet kanske jag snarare ska säga. Jag läser Naturkunskap 1b vi...

Av Frïday - 14 oktober 2013 21:34

Here we go! Jag har tänkt en del på morötter idag, där av att jag ramlade in på min gamla blogg från 2007 och började läsa lite, och inser att jag egentligen är rätt rolig *skratt* Jag har genom några år skrivit en hel del här, roligt, tråkigt, sor...

Av Frïday - 22 maj 2012 09:19

Har precis varit ute på min morgonrunda, och jag pushade mig till gränsen så jag fick en riktigt bra tid. 28 min och 45sekunder. Det är min bästa tid någonsin. Vilket är underligt, men så är det, det var väl lite anamma i mig idag. Men nu väntar fruk...

Av Frïday - 21 maj 2012 20:40

Idag var jag på gymmet... det var första gången iår! Jag skäms lite för att säga det, men så är det. Allt det där duktiga som jag byggde upp under förra året är lite som bort kastat. Jag går inte längre på viktväktarna. Till jul nådde jag mitt mål på...

Presentation


En blogg om vardagsbetraktelser, träning, fest, jobb och vardag...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Tror du på Gud?
 Ja
 Nej
 Tror på något, men kan inte säga vad.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Om du har något att säga =)


Skapa flashcards