En lïten del ur en fundersam hjärna!

Alla inlägg den 25 mars 2008

Av Frïday - 25 mars 2008 23:11

Ibland gör man saker utan att egentligen veta varför. Som när man vill säga ja, så säger man nej, och när man vill säga nej, så säger man ja. Ofta så har man personliga åsikter som gör att vissa saker tar emot. Jag skall aldrig... är ett typiskt exempel... Sedan så förespråkar man detta aldrig, vilket resulterar i att man får detta aldrig att faktiskt bli ett ja.


Man är medveten om att man säger ja, man vill säga ja. Känslan säger ja. Men den envisa principen säger nej. Istället för att förespråka våra egna moraliska rätt eller fel. Så borde vi istället känna oss bekväma i de val vi gör. Den ena dagens nej, kan vara den andra dagens ja.


För om man gör något som man förespråkat vara fel, men väljer att göra de endå. Gör de en till en dålig människa, eller gör de en människa starkare som vågar tro på förändring och inte bara hålla fast vi en princip, för att de är lättast?


Jag kan säga att jag är tacksam över mina principer, de håller mig ofta ur problem. Detta känns som totalt ordbajseri för er kanske, men de gav mig själv mer klarhet. Ibland är de bra att skriva av sig, så man får lite strukturering i huvudet. Uppenbarligen behöver jag mycket, med tanke på hur mycket jag bloggar.


Ordbajseri eller inte, jag tror vi mår bra av att ransaka oss själva ibland, och kolla djupare på vad vi tycker, och varför vi tycker de. Och om de verkligen är vi själva som tycker de, eller om de är en grupptryck som lever kvar fasten gruppen är borta? Jaja, knas är vad de är. Jag ska då fortsätta fundera på saken.

Av Frïday - 25 mars 2008 08:13

Vårfrudagen, våffeldagen.. Kommer den snart att kallas för "kalla den vad du vill dag"? Jag får de inte riktigt att gå ihop varför man äter våfflor just på denna dagen. Vad har denna dagen med Jesus att göra? Inte för att jag har något emot våfflor de är kalas gott! Men detta kanske är ytterligare ett hopakok av världen. Alla kristna traditioner vi har i Sverige idag är ju en mix av lite allt möjligt. Samt att vi har andra knepiga tratitioner med om man tänker efter..


Åter till ämnet; Denna dagens ursprung är ju att de ligger 9månader innan jul, varför? Jo men de är ju att ängeln Gabriel kom ner till jorden, allt var frid och fröjd(? Ja, vi kan ju hoppas iaf!) och säger; "Maria, du ska föda en snubbe som ska heta Jesus, han är Guds son" riktigt så säger han väl inte, men något i stil med de där. De hade dock varit roligt om han hade sagt; "Maria, du ska föda en snubbe som ska heta Jesus, han är Guds son. Men nu slår vi av alla spänningar och misstro, låt oss äta våfflor!"


Då kommer vi fram till min fråga. Varför äter man våfflor? Eller är de en tradition vi ska börja med, att får man veta att någon är gravid så drar man fram våffeljärnet och gräddar våfflor? Är de för att vi ska sympatisera med deras stora magar, så vi måste skaffa oss de själva? *skratt*

Presentation


En blogg om vardagsbetraktelser, träning, fest, jobb och vardag...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Tror du på Gud?
 Ja
 Nej
 Tror på något, men kan inte säga vad.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Om du har något att säga =)


Ovido - Quiz & Flashcards