En lïten del ur en fundersam hjärna!

Alla inlägg under november 2007

Av Frïday - 6 november 2007 09:56

 För mig är bön mycket mer än om att be om hjälp. De är mycket tack och förlåt som jag känner är viktigare, iaf för mig.

Men visst, många ber om personlighjälp, andra om världslig. Man ber ofta för de man tycker är viktigt.¨

Om de slår in, eller inte. Vems fel de är att de inte gör de. De svaren är olika beroende på vilken kristen, eller vilken sorts kristentillhörighet denna personen har.

Men sedan tror jag inte att Gud besvara våra böner för att vara snäll. Utan för att någon balans skall finnas. Rättvis är Gud. Men ibland ser vi inte de eftersom vi är så inne i oss själva.

Men vill vi allltid höra svaren, de är med en tanke. När Gud säger JA! då är allt kalas. Men när Gud säger NEJ, så vill vi inte alls lyssna.

De finns en berättelse. Den går lite ut på de jag försöker komma fram till. Att vi alltid har bestämt vad Gud skall göra för oss, att vi ser de i våra böner. Att vi kanske glömmer att se vad Gud egenligen säger.

”Det var en man i en stad, Plötsligt blev de översvämning i staden och vattnat började stiga fort.
Först kom de en man i en bil som stannade vid huset, och sa att mannen skulle hoppa in i bilen och köras till säkerhet. Men mannen ville inte detta, han hade tjäntat och fruktat Gud i hela sitt liv, vigt sitt liv till Gud, så Gud skulle rädda honom.
Bilen hörde iväg, och vattnet steg ytterligare.
De kom en pansarvagn, som sa att han skulle hoppa in, så skulle han köras till säkerhet. men mannen sa coolt att Gud skulle minnsan rädda honom. Och pansarvagnen körde iväg.
De kom en motorbåt, för nu hade vattnet stigit till över våningen på mannens hus. Men mannen vägrade fortfarande att ta emot hjälpen, för de var Gud som skulle hjälpa honom.
Vattnet steg ytterligare och tvingade upp mannen på taket. Nu syntes nästan inga hus alls, och inga andra människor. Då kom de en hellikopter, dom slängde ner repstegen, skrek åt honom att klättra. Men klättrade mannen? Nej, Gud skulle rädda honom. Hellikoptern åkte iväg.
Mannen drunknade.

Mannen kom till Gud, och han var så förbannad att han inte visste vart han skulle ta vägen. Så länge som han tjäntat Gud, bett till Gud, fruktat Gud. För ingenting? När de verkligen gällde så hjälpte inte Gud honom?
Gud sa ”Jag skickade dig en bil, en pansarvagn, en motorbåt och en hellikopter, men du tog inte chansen”

Jag tror vi är likadana. Att vi förväntar oss att de är Guds hand som skall komma ner och lyfta oss till säkerhet. Vi borde egentligen öppna ögonen och se vad de är Gud vill. Vill säga oss, allihopa.

Men de kanske bara är jag.

Av Frïday - 6 november 2007 09:13

----------------------------------------------------------------


Idag är de Gustav Adolfsdag. Så de går ut på att man skall äta bakelser. Annars är de som vilken annan dag som hellst.


Han blev ju dödad i tyskland för jag vet inte hur länge sedan. Jag har för mig att de var i Lützén iaf. Men egentligen, hur mycket kan vi om våra gamla kungar och drottningar? De är ju ganska kul att veta egentligen. Jag har ingen aning om han Tyko Brae (eller va han nu hette) var kung eller inte.. Men han dog ju för att han aldrig kissade, han ville inte lämna bordet, så hans urinblåsa sprack. Då tycker man kanske att dom borde ha lärt sig att de räcker med VARMRÄTT och EFTERRÄTT när man äter middag. Man behöver faktiskt inte 32stycken. Ja du läste rätt, de kunde vara upp till 32 rätter, för en man som han då vill säga. Ju längre ner på bordet man satt ju mindre maträtter fick man.


"Åhnej, jag fick bara 8portioner" Alltså de har jag inte tagit som ett nederlag, utan med tacksamhet. Eftersom dom använde en fjäder för att få upp de dom ätit, för att kunna äta lite till.


Men Hallå?! Om jag har ätit så är de iaf för mig, de sista jag tänker "jo men nu skall jag nog äta lite till" Utan för mig är de mer att man skall ge maten till någon annan, för jag vill inte ha den. Men tänk bara den för oss roliga tanken, om någon av dom fått magsjuka. Då hade jag verkligen inte velat sitta vid de bordet.. Då dom ofta var många fler än bara familjen..

Av Frïday - 6 november 2007 09:00

Klockan är redan 09.00 Dags att gå upp, komma in i duschen. Äta frukost. Och slutligten, försöka se männsklig ut. De är inte de lättaste. Sedan skall man vänta på att samma förvandling händer Jennifer.


På morgonen önskar jag att jag hade magiska krafter. Trolla bort tröttheten, och skabbigheten.

Av Frïday - 5 november 2007 22:22

Jag sitter och snackar med en snubbe som heter Herr Peter, angående muskler. Vad jag får en självinsikt och fäller följande kommentar;



Friday;

"Så tjejer har fler.. men oftast inte lika starka som killar.. jag är stark som en ponny.. en väldigt väldigt väligt liten ponny"


Herr Peter;

"Jag är som en ganska liten, men något större, ponny. Så jag är nog lite starkare"


Friday;

"Jag är en rosa My little pony, med guld man"



Friday är inte den smartaste fisken i skålen. Eller jo de är hon. För hon är den ända!

Av Frïday - 5 november 2007 20:53

Kan börja att skriva att jag har snott denna listan från Sofies blogg, ( http://sofienilsson.bloggagratis.se ) Dock inte svaren, dom har jag skrivt in själv. Då mina svar inte stämmer med hennes. (Smart Friday, smart) 

A is for age: Jag har fyllt "systemet". Alltså född år 1987 och därmed 20år gammal


B is for booze of choice: Är mycket för söta (extremt sockriga) cidrar, eller bacardis. Men en och annan jäger, mintuu och turkispeppar går med ner. Eller varför inte en sex on the beach?


C is for career: Jobbar som vikariernade församlingspedagog, fram till nyår iaf. Vad som händer efter de, det vet jag faktiskt inte.


D is for your dad's name: Min pappa heter Stefan


E is for essential items to bring to a party: Mobil, legitimation, smink och plånbok (därbland kontokort och busskort)


F is for favourite song at the moment: Slow me down - Devin Townsend. Älskar den låten, den är vacker, och musikaliskt bra. Men än även låten Don't give up - Josh Groban har ett stort inflytande på mitt liv just nu.


G is for favourite game: Wii sports är kul. Men annars gillar jag simpla dataspel. Typ plattform. Samma gäller där då ninteno 8bit.


H is for home town: Göteborg, där finns allt jag behöver. Men de kan vara skönt att komma bort ibland med.


I is for instruments you play: Spelar gitarr, kan även spela triangel (Yeah, Friday and Linda RULES!!)


J is for jam or jelly you like: Hallonsylt. Jag har smakat Jelly. Och de är inte gott. Om de då inte är blandat med sprit (Jelly-shots kids!)


K is for kids: Jag är väl den som troligast väntar längst med att få barn. Dom skrämmer mig. Speciellt dom under 5år.


L is for living arrangements: Har flyttat hem till mina föräldrar igen efter att ha bott i en annan stad under ett år.


M is for mother's name: Min mamma heter Iréne..


N is for name of your crush: Just nu är de ingen som har fångat mitt hjärta!


O is for overnight hospital stays: De orkar jag inte gå in på.


P is for phobias: Barn, trollsländor, kor och hästar.


Q is for quotes you like: Jesaja 49;16 "Jag glömmer dig aldrig, nej ditt namn är skrivet i mina händer." Samt "Per Aspera, ad Astra" (Genom svårigheterna, mot stjärnorna)


R is for relationship that lasted the longest: Alexander, nästan ett år.


S is for sartorial style: Ja du. De går upp och ner. Ofta jeans och t-shirt. Har alldeles för mycket kläder. Men de är på senaste tiden som jag börjat köpa kläder med färg. Annars är svart den dominerade färgen.


T is for time you wake up: De beror helt på vad jag skall göra den dagen. Om jag skall jobba eller inte. Så de är mellan 6-9 varje dag.


U is for underwear: Roliga, snygga, sexiga, charmiga.. Var sak har sin tid ;) haha


V is for vegetables you love: Jag är allergiskt mot tomater. Tycker att grön paprika är skitäckligt, men allt annat gå ofta ner. Om de inte är massa onatruliga saker som rättika eller bönor!


W is for weekend plans: Funderar på om man skall gå ut på fredag. Någon som skall med? SF va länge sedan.. Men där kommer ju inga pluttar med in. Någon över 20 som vill gå ut med mig på fredag?


X is for x-rays you've had: De mesta tror jag. Både med och utan kontrast. De är skitläskigt. Mammas tjat. Dock inte alla gångerna.


Y is for yummy food you make: Jag är ganska duktig på att laga mat. Allt från lax med sås och pasta. Till grillat kött, potatisgratäng.


Z is for zodiac sign: Leo, Lejon.. Jag är sååå cool *grrr*


Å är åt dem du vill skicka listan vidare till: Skicka? orka de.. Ta den! Låna den, lär den, ät den. Mycket nöje!


Ä är för älsklingstrend: Trend? Men hallå, sådant har inte jag koll på. Men vill tro att jag är en trendsetter själv. Jennifer, Alexandra? Haha, men jag gillar kläder. Köper de som är snyggt, inte alldeles för dyrt, och gärna på rea. Har en alldeles för stor garderob


Ö är för en önskan just nu: Kärlek

Av Frïday - 5 november 2007 16:08

...om att jag har en nybakgrund i min blogg.. Höst temat kändes inte rätt nu när träden tappat sina löv och inte alls har den där färggrannheteten.


Kommentera gärna den nya lay-outen

Av Frïday - 5 november 2007 15:18

Ni vet den där pirrande känslan som man får när man skall träffa någon som man tycker väldigt väldigt mycket om. Man rodnar för allt den personen säger. Och tycker att hela världen är fantastisk första gången man kysser varann eller håller varann i hand. De är en känsla som jag saknar.


Men men, vad har nykärheten att erbjuda när man har vänner som stöttar och älskar än? Men om jag får välja så tar jag gärna båda.


Nu vill jag bara hitta någon som kan erbjuda min en snygging med, så har ni någon på lager så säg till.

Av Frïday - 5 november 2007 10:39

De är en ny dag och jag är ledig.

Solen lyser... inte...

De är bara moln, moln.. och på de molnet så ligger de ett moln.


Men jag skall väl jobba lite med tror jag.. iaf hemifrån.


Hare kalas =D

Presentation


En blogg om vardagsbetraktelser, träning, fest, jobb och vardag...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Tror du på Gud?
 Ja
 Nej
 Tror på något, men kan inte säga vad.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Om du har något att säga =)


Ovido - Quiz & Flashcards